Hej, va det går!

Nu har lilla gumman redan blivit 2 månader och 2 veckor =)


Dagarna flyter samman, men det är verkligen fantastiskt att vara hemma med en liten..! Jag njuter i fulla drag av vår snälla, fina lilla bebis. Hon gör alla rätt so far: äter, sover, lämnar spår i blöjan, ler, pratar och tar det soft. Vi varierar våra dagar med promenader, att leka i babygymmet, gå omkring och spana på världen med hjälp av Babybjörn, powernappa i soffan, dansa, sjunga och busa med ramsor. Visst låter det gött? Jag utelämnar panikgråten före matning, desperationen i ongens lilla kropp när det ska sovas och räserbajsarna som kräver spontandusch...de är bara parenteser i det stora hela ändå =) 

Jag har för övrigt sluta att amma, i alla fall som överlevnadsmat. Det är så rackarns mysigt så vi ammar till det lite jag och Alma mellan varven i alla fall =) på sista kontrollen hade hon blivit 62,5 cm lång och vägde nästan 5300 gram, så det går ingen nöd på vår hungrig tjej. Hon har gått från helamning, till amning kombinerad ersättning med 60 ml 3 gr om dagen, till full ersättning och 180 ml 5-6 gånger om dagen! Sicken underbar matutveckling. Detta bidrar till längre nattsömn, vilket är makalöst skönt =) jag brukar oftast få sova mellan 22 och 04. Visserligen varierar det lite beroende på humör och avsparkat täcke...det är himla kallt i vårt sovrum. Då får man gosa ner två iskalla fötter och två frostbitna händer under sitt täcke...underbart! Men visst, jag ska erkänna att jag hade viss negativ sentimental övergång då jag insåg att jag matmässigt inte räckte till för min goding...det tog x antal dagar att förlika mig, men sen insåg jag att bara hon mår bra så struntar jag i vilka medel jag använder för att åstadkomma det. Nu njuter jag av att mata henne med flaska lika mycket =) sicken kontakt vi får och så mätt och nöjd hon blir. Världens gomättaste lilla busunge..! Det leendet jag alltid får efter matning tar bort alla mina våndor på sekunden. Fantastiskt.

Den här veckan har storasyster varit hemma igen, det är alltid lika mysigt! Nu blir det lite extra speciellt när hon kommer hem och direkt lägger sig på golvet och pratar med Alma, som numera ger henne helt underbar respons =) det värmer i hjärtat när en överlycklig Moa utbrister: "Titta, hon skrattar åt mig! Hon tycker jag är rolig =)". Det har gått över förväntan bra att få tillskott i familjen - inga problem alls, bara mysigt! Visst, första dagarna hade hon lite patent på pappa och sa till mig: "Kajsa, din bebis vill inte vara hos min pappa längre". Så det så =) Först då slog det mig att det det ju inte kan vara enkelt för en 3,5-åring att greppa hur hennes pappa har nåt att göra med den där lilla knodden som legat i min mage. 

Nä, just nu har vi det himla bra i vårt vita lilla hus. Livet är gött. Nu är ju altanen klar också så att vi kan släppa lös Moa där ute och ta en kaffe i solskenet. Det är bara utemöblerna som fattas oss. Än så länge får ändalyktorna duga bra att sitta på =) vill så gärna uppdatera här oftare, men varje gång jag tänker sätta mig dyker något upp. Matning, räserbajsar, barnaskrik eller bara helt enkelt min fantastiska lilla skötsamma, söta, goa Alma...som jag kan titta på hur länge som helst utan att tröttna. Att man kunde känna sån kärlek för en individ man bara känt ett så litet tag, helt ofattbart för sjutton..!

Vi hörs!
Krampåer!

Kommentarer
Postat av: jenny

Härligt Kajsa! En sån skötsam bebis som Alma gör nog en och annan sugen. Kram på er!

2012-06-03 @ 17:09:02
Postat av: Elisabeth

Underbart att vara mamma. Njut Kram

2012-06-04 @ 00:14:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0