Nya rutiner: Detox, dag 1

Idag är det måndag, men inte vilken måndag som helst. Det är måndagen då jag och min kära sambo ger våra matvanor ett nytt utseende =)

Alla vet ju hur hälsovådligt det är att träffa en partner och stanna hemma och mysa, unna sig gott och dricka vin. Att sen flytta ihop brukar den första tiden resultera i ännu mer mys, med scones till frukost, sena kvällsmackor och fikastunder med familj och vänner. Och efter att nu ha renoverat kök i snart 5 veckor, med allt vad färdiglagad micromat och godis- och småätande heter, kände vi att det var dags att bryta upp våra gamla rutiner. Detta gör vi genom att börja med några detox-veckor för att rena kroppen från från slaggprodukter (blä). Så, för att jag ska kunna hålla mig från smaskiga saker som godis, choklad, kaffe och kakor för att istället äta minimalt med mat i stort tänkte jag blogga om saken =) och vara mycket ärlig...så att jag får skämmas om jag fuskar...men det är ju alltid lättare när man är två om saken så jag hoppas att vi ska klara det galant.

Regel nr 1: ha inte någon form av mat hemma som du ändå inte får äta.

Vi kommer under 2-3 veckor att följa ett detoxprogram med färdiga dagsmål. Det innebär att äta mest ekologiskt odlad mat och så lite smakämnen som möjligt för att lära lilla munnen uppskatta naturliga smakämnen i maten igen. Minimalt med socker. Det innebär även 0% kött, vilket blir svårare för sambon än mig eftersom jag äter mycket lite kött nu också. Det innebär mycket fisk och en del tofu. Man ska äta massor av råa grönsaker, färsk och torkad frukt, gryn, nötter, frön, groddar, fullkornsbröd, färska örter, örtteer, honung och så lite mjölkprodukter som möjligt. Ingen ost. Man ska dricka massor med citronvatten, tugga meten noga och försöka hinna varva ner och äta långsamt. Och så inte äta någonting efter kl 19:00. Det kan bli jobbigt i början.

För att maximera effekten kommer vi även att äta 3 st detox-piller om dagen. De är fulla med alla möjliga roliga grejer! Några exempel är: björk, älgört, fänkål, kronärtskocka, maskros, kardborre, blåstång och styvmorsviol. Spännande att se vad de ska göra med kroppen, speciellt kardborren. Det står att ingredienserna bl.a ska underlätta utdrivningen av slagg genom sin vattendrivande effekt och stimulera matsmältningen. Som att driva ut en demon ur sin skräpmatsmisshandlade kropp...låter fint =)


Dagens frukost är just avklarad. Den bestod av en halv grapefrukt och 1,5 dl minimjölk med lite osötade flingor.
Förmiddagsmål: 1 frukt.
Lunch: 175gr grillad fisk med citronsaft, 150gr gröna bönor och 75gr nypotatis med skal. Inget smör eller sås.
Eftermiddagsmål: 2 riskakor utan smaktillsats.
Middag: 125gr tofu med wokgrönsaker.




Vi ser med spänning fram emot eventuella resultat och hoppas att de ska bidra till en ändrad syn på mat och en mindre hungrig och sötsugen mage. När vi är klara med reningsveckorna ska vi börja med ett träningsprogram som jag tänkte skriva om här också. Nu jäklar får det vara nog med slappande Anna-Kajsa Jarl Sverige! =)
Giv mig gärna pepp...tror det kan komma att behövas..!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0